Namdaemun

Namdaemun

zondag 27 september 2015

Chuseok - Thanksgiving day.

Chuseok.
Programma voor de laatste dag, zaterdag 26/9:
  • World Cup Stadium
  • Kathedraal
  • MyongDong
  • Vertrek naar de luchthaven.
Het is vandaag en de volgende 2 dagen een belangrijke Koreaanse feestdag. Chuseok wordt er gevierd, dit is Thanksgiving day voor het land. Vandaag zaterdag 26 tot en met maandag 28 september wordt dit als een nationale feestdag gevierd.
Sejong daero naar Namdaemun. Chuseok op zaterdag en de lanen zijn praktisch leeg.
Dat was er deze ochtend aan te merken. Van de gebruikelijke drukte en helse verkeer was er niets te merken. De grote lanen waren leeg.
Sejong daero, van Namdaemun naar de City hall: straten zijn leeg.
Enkele honderden fietsers namen de grote lanen in beslag. Alle winkeltjes in de ondergrondse galerijen waren gesloten. Zeer vreemd voor deze actieve stad. Onze warme bakker, de Paris Baguette was voor 11 uur nog gesloten. Het ontbijt dan maar in de Fraser Place Namdaemun genomen.
City hall op Chuseok.
Vanaf de middag en in de namiddag kwam de stad weer tot leven, alhoewel veel minder druk dan op normale zaterdagen. Vermits het onze laatste dag in Seoul was, hadden we in het hotel een uitstel tot 15.00 uur gekregen voor de check-out.

World Cup Stadium.
In 2002 organiseerden Korea en Japan gezamenlijk het wereldkampioenschap voetbal. Er werden in het gehele land een 10 tal stadiums gebouwd. In dit stadium werd de openingsmacht tussen Frankrijk en Senegal gespeeld. Seoul mocht eveneens de halve finale organiseren. Deze historische match tussen Duitsland en Zuid-Korea gaf een uitslag van 1-0 voor Duitsland. Goal van Ballack. Een prachtig nieuw voetbal stadium en was een prestige opdracht voor Seoul. 
Subway, iedereen op zijn bling-bling. Eenzame persoon moet lijdzaam toekijken.
Deze voormiddag zijn we met de metrolijnen 2 en 6, via een transfer in Hapjeong, dat stadium gaan bezoeken. Seoul World Cup Stadium. Het dak is van een typische Koreaanse design, het heeft de vorm van een kite.
Prachtige dakconstructie in de vorm van een kite die 90% van de zitplaatsen overdekt.
World Cup Stadium. De openingsmatch en de halve finale Duitsland - Zuid-Korea (Uitslag 1 - 0) werden hier gespeeld.
In het stadium zijn er 66.700 zitplaatsen, waarvan 90% overdekt. Volgens de toeristische diensten was het stadium niet te bezichtigen. Dat is zonder ons Hilda gerekend. Het stadium is met hoge hekken hermetisch afgesloten. Na veel pogingen hebben we toch de toegang gevonden. Via het museum kan men het stadion, de spelers ruimten, dit van de arbiter en de pers toch bezoeken. 
Spelerskleedkamers.
Zelfs met vermindering voor senioren. 500 KRW (€0,4) ipv 1000 KRW (€ 0,8). Den Hollander, trainer Guus Hidding van Zuid-Korea, wordt hier heilig verklaard.
Binnen in het World Cup Stadium.
Toegang tot het World Cup Stadium. Het dak is in de vorm van de Koreaanse Kite (vlieger zeggen wij)
Hoofdingang van het Seoul World Cup Stadium.
Om 15.00 uur moeten we terug de kamer in het hotel afgeven. De bagage wordt bij de bell boy in bewaring gegeven. We kunnen dan toch nog even de stad intrekken naar Myong Dong.
Bushalte voor bus Express bus 6005 naar de airport naar Incheon. 
Bus 6005 van Seoul City Hall naar de airport te Incheon.
Er rijden comfortabele bussen op regelmatige tijdstippen voor een prijs van 15.000 KRW (€ 12) per persoon.  10:47, 11:32, 12:17, 13:37, 14:17, 14:57, 15:37, 16:17, 17:02, 17:47, 18:32, 19:17, 20:02, 20:47 uur. We zullen de bus van 19:17 uur nemen. Op het traject worden er nog enkele ander hotels aangedaan. Er zijn nog andere bussen die naar de luchthaven rijden, o.a. de KAL limousine die aan de Lotte vertrekt. Hiervan zijn er wel 3 per uur. 

Myong Dong en de Kathedraal.
Myong Dong is inmiddels tot volle leven gekomen. Dit is de drukste stadsgebied van geheel Azië. Duizenden top-winkels en restaurantjes dingen hier naar het consumeerde kooplustige publiek. Alle topmerken zijn er vertegenwoordigd.
Kathedraal van Seoul, in Myong Dong gelegen.
Honderden, misschien wel duizenden restaurantjes bieden hun waren aan. De fantasie kent geen grenzen.
Grote drukte in Myong Dong.
Midden deze wijk is er een christelijke, katholieke kathedraal gebouwd in de vroege 20 ste eeuw. Het is een oase van rust.
Sierlijke creaties met aardappelen.
Twister potato chip: een aardappel wordt in een spiraal gedraaid, op een spies gestoken, met poeder ingewreven en gebakken. 
Myong Dong, aangename drukke sfeer tussen vele winkeltjes, kraampjes en restaurantjes.
Verder wat rondwandelen door Myong-Dong. Het is een bruisende levendige stad. Het spijtige is dat we te weinig tijd hebben om daar ten volle in mee te gaan.
Myong Dong shopping en restaurant paradijs.
Midden de wijk Myong Dong.
Originele lekkere creatie wordt op dit kraampje gebakken. Ik weet niet wat het eigenlijk is. Maar het ziet er speciaal uit.
Sweet en sour chicken.
Vanaf morgen is terug oerdegelijke Vlaamse kost. We gaan nog een laatste keer een chinees Koreaanse maaltijd bestellen in Saint Augustin restaurant in de SFC building. Ditmaal sweet en sour chicken. De cashew chicken van de vorige keer beviel me wel beter.

Transfer Seoul – Incheon Airport.
Met de bus 6005 en voor 15.000 KRW (€ 12) kunnen we met de limousine bus van het centrum Seoul naar de luchthaven gebracht worden. De bus komt stipt op tijd om 19.17 uur ons oppikken aan de City Hall bus stop. Het is nog 65 km en 1 uur 25 minuten tot de airport. 30 jaren geleden werd er nog in Kimpo, op een 10 km van de stad met het vliegtuig aangekomen en vertrokken.
Gevolgd parcours door bus 6005 van het centrum van Seoul naar de luchthaven te Inchon.
Nu is Incheon de internationale luchthaven van Korea sedert 2002. Dit is een prachtige moderne airport. Volgens henzelf behoort hun luchthaven bij de 10 beste te wereld. Het is ongeveer rond 20.40 uur dat we door de bus in Incheon Airport afgezet worden.

Seoul – Istanbul.
De luchthaven van Incheon is een juweeltje. Modern, efficiënt en groot. De transfers naar de gate gebeurt met een trein. Na de incheckprocedure wordt men met een trein naar de vertrekgates gebracht. De afstanden zijn er enorm groot en al wandelend is dat voor de vele ouderen onder de mensen onoverkomelijk.
Enkel je paspoort volstaat om in te checken.
Aanschuiven voor de check-in procedure.
We vliegen met Turkish Airlines in een B777-300ER. Het inchecken en de vertrekprocedure verloopt zodanig vlot, dat we een kwartier voor het voorziene schema de lucht in kunnen: 23.35 ipv om 23.50 uur. De zetelverdeling is 3 - 3 - 3. Het vliegtuig, een B777 is een onding. Ik ben niet van de grootsten, maar zit met de knieën tegen de rugleuning van mijn voorganger. Dan nog een uitklaptafeltje dat schuin afhelt. Dan geeft men nog een maaltijd en het gewriemel kent geen grenzen. De vlucht verloopt rustig, maar 11 uur bekrompen zitten is een halve marteling. Het is dan een nachtvlucht maar slapen, dat zal voor thuis zijn. We landen volgens de planning op de Ataturk luchthaven van Istanbul, waar we een transfer moeten doen voor de volgende vlucht naar Brussel.

Istanbul – Brussel - Schoten
Vertrokken in Istanbul met Turkish Airlines, volgens schema om 08.00 uur met een Airbus A321-200. De zetelverdeling: 3 – 3.
Nog 3 uur en 15 minuten tot Brussel. Geland om 10.15 uur.
We hadden dan nog ruim de tijd om de Express bus van 11.00 uur naar Antwerpen te halen.
De autobus van De Lijn tot in Schoten en om 12.15 terug daar waar we op 17 september vertrokken. Thuis. We hebben dus 11 + 3 uur gevlogen. 2 keer 3 uur gewacht in de verschillende luchthavens, een tijdverschil van 7 uur overwonnen, een uurtje of 2 gedommeld in de vliegtuigen. Hel lijkt zwaar te zijn, maar toch al veel comfortabeler dan 30 jaren geleden. Toen was de vlucht met 4 tussenstops (via Zurich, Jeddah, Bahrein, Manilla) en een veel langere route.

Seoul Metropolitan area

Geen opmerkingen:

Een reactie posten