Namdaemun

vrijdag 18 september 2015

Dag 1 – Schoten --> Seoul - Zuid-Korea

35,5 jaar later.
Onze eerste reis naar Korea was op 18 mei 1980. Nu na 35,5 jaar vertrekken we opnieuw naar het verre oosten waar we bijna 5 jaar gewerkt, gewoond en dus geleefd hebben. Ons leven is ondertussen enorm geëvolueerd. Korea heeft eveneens een geweldige ontwikkeling meegemaakt. Benieuwd naar een nieuwe ontdekking van dat economisch vitale land.

Programma heenreis.
Uit ervaring weten we dat het een kunst is om zo weinig mogelijk bagage mee te sleuren. Vele en grote en zware valiezen brengen enkel maar hinder mee. We hebben slechts één niet al te grote valies van 13 kg bij.
  • Schoten – Zaventem: Taxi
  • Brussel – Istanbul:     Vlucht met Turkish Airlines TK1938 11:15 – 15:40 Airbus A321
  • Istanbul – Seoul:        Vlucht met Turkish Airlines TK88     18:25 – 10:35 Airbus A330-200/300
Schoten - Zaventem.
Na meer dan 35 jaar sedert onze eerste reis naar Korea, is de dag van vertrek terug aangebroken. Onze bestelde taxi komt ons om 06.45 uur ophalen. De taxiuitbater heeft een ruime marge ingerekend. Volgens zijn verklaring is het noodzakelijk om 45 minuten extra in te rekenen. De ring rond Antwerpen en de A19 Antwerpen-Zaventem is erg onbetrouwbaar op het gebied van files. Maar geen probleem, beter te vroeg dan te laat. De taxi was nog 10 minuten vroeger dan afgesproken aan onze voordeur. Aangekomen op de luchthaven om 07.30 uur.
Het inchecken voor de boarding passen en de bagage verliep vlot. Alles wordt doorgestuurd tot in Seoul. Toen was het 08.40 uur en begon het wachten om aan boord te gaan.  Eerst nog de paspoortcontrole en de veiligheidscontrole van 09.00hr tot 09.15 uur.

Brussel – Istanbul.
Turkish Airlines is reeds 5 opeenvolgende jaren uitgeroepen tot de beste Europese luchtvaartmaatschappij. Het is een vlucht van 3 uur tot Istanbul. Vertrokken om 11.45 uur. We vliegen met een Airbus type A321-200. We krijgen van de mevrouw in Brussel de rij 8! Nog nooit zo veel been-ruimte gekregen. We zitten aan de nood of exit deur. Nog een ander voordeel, in het geval van een evacuatie zijn we het eerste buiten. :) Na 3 uur vliegen landen we in Istanbul om 15.45 op de Ataturk International Airport. Er is nog een uurverschil van 1 uur tussen België en Turkije. In Istanbul is het een uur later.
Brussel - Istanbul
Istanbul – Seoul.
De vlucht vanuit Turkije naar Istanbul is logischerwijs eveneens met Turkish Airlines TK0088. Het is een non-stop lucht van 10 uur met een wide-body Airbus A330-200/300. Tel daarbij het uurverschil van 6 uur. Het is in Korea dus 7 uur later dan in Brussel. 12.00 uur in België wordt 19.00 uur in Seoul. Tijdens de vlucht krijgen we een maaltijd opgediend. Het is wel geen luxe om een maaltijd op een kleine plaats met een klapstoeltje op een propere manier binnen te spelen. Het vliegtuig is voor ongeveer 70% gevuld. Al gauw palmen we ieder 2 stoelen in. De bediening is behoorlijk. Drank naar believen, van whisky, bier, wijn tot zelfs water. We vertrekken op schema om 18.20 en we landen na 10 uur vliegen om 10.20 uur. Het is dan thuis nog maar 03.20 uur. Toch moeten we een ontbijt trachten binnen te spelen. Niet erg praktisch met klaptafeltjes in een vliegtuigstoel.
Istanbul - Seoul
Seoul en niet Sejoel.
We passen ons onmiddellijk aan om de uitspraak correct te zeggen: Sool en niet het verfranste Sejoel. Niemand verstaat de verfranste Sejoel uitspraak.

Incheon Airport.
De aankomst is in de hyper moderne luchthaven van Seoul te Incheon. De luchthaven is de grootste van Korea en de 6de grootste in Azië. Het vliegveld werd in 2001 geopend. Het ligt op een 60 km ten westen van Seoul. Met een treintje rijden we van de aankomst naar de immigratie en bagagediensten. Nog even vingerafdrukken, een irisscan en omdat we er nogal onschuldig uitzien krijgen we de inkomstempel in ons paspoort.

Korean Won: KRW.
Het eerste praktische dat we regelen is het aanschaffen van lokale munt. We wisselen € 400. De koers is 1 EUR = 1277.50 KRW. Voor € 400 krijgen we dus 511.000 KRW. Later zal blijken dat dit ruim volstaat. We hebben na 10 dagen bijna de helft over. Overal betalen we met creditkaart. Hotels, restaurants, taxi, autobus, werkelijk overal kan men met credit kaart betalen. Enkele kleine aankopen, zoals een busje cola of een appel betalen we cash. In de subway dient men ook met cash te betalen.

Incheon - Seoul.
Buiten in de airport staan de verschillende bussen die je naar de stad voeren. We kopen onze busticketten aan een van de verschillende loketten.
Ticket voor bus 6005
Bus nr 6005 rijdt tot het city centre. De afstand van de airport tot Seoul city centre is ongeveer 60 km en duurt een groot uur, bijna 1,5 uur. Het is met een luxeautobus.
Met de bus 6005 en voor 15.000 KRW (= € 11,4)/persoon, worden we luxueus naar het city centre gebracht.
Tijd: van 11.05 tot 12.30  uur. Nog een 200 meter stappen en we kunnen in het hotel, President, inchecken om 12.45 uur. We krijgen de bestelde kamer op de 15de verdieping, pal in het centrum nabij de City Hall, Lotte, Chosun, en andere centraal gelegen gebouwen.

Meteo.
Dat had ik niet goed ingeschat. Vertrokken met een jas en een pull. Blijkt dat het 29° en zonnig en blauwe lucht is. Snel een short en T-shirt aangetrokken. Tijdens de avond was het nog een lekkere 22°.

Seoul.
Na het proces van de kledingaanpassing een eerste verkenning van het centrale city center van Seoul. Wat was me dat. Een metamorfose die nauwelijks denkbaar is. We hebben er vroeger toch bijna 5 jaar rondgereden, rondgelopen en ook nog gewerkt. Nu herkenden we slechts enkele ijkpunten. Verder: alles is vernieuwd, verbeterd, veranderd.
Sejong daero - Laan van Namdaemun naar City Hall.
Kruispunt op Sejong daero nabij het City centre.
Namdaemun.
Achtereenvolgens naar Namdaemun = Sungnyemun Gate, Seoul station (=Sool jok), De grote laan Sejongro met het standbeeld van Admiraal Lee San Sin, standbeeld van King Sejong, Gwanghwamun poort.
Building waar het management van Bell Tel. Mfg. Cy. werkte. Mijn vroegere bureel op de 23ste verdieping.
Namdaemun of Sungnyemun, (Zuid poort)  National Treasure Nr 1.
De poort in het zuiden werd Sungnuemun Gate genoemd, beter bekend als Namdaemun of South Gate. Ze werd gebouwd van 1396 tot 1398. Vanaf 1962 wordt deze gate aangewezen als het National Treasure No 1. In 2008 werd deze poort door een brandstichter zwaar verwoest. Na 5 jaar restauratie is deze poort volledig hersteld in haar originele vorm.
Sungnyemun, ook Namdaemun genoemd. National Treasure Nr 1.
Weet de betekenis van deze constructie niet.
Beeld van Admiraal Lee op Sejong road.
Admiral Lee was een Koreaanse zee commandant in de 2de helft van de 16 de eeuw. Hij was de bedenker van de beroemde en beruchte Turtle ships. Het waren schepen uitgerust met kanonnen en het dek was bedekt met metalen pinnen. Lee won vele zeegevechten en werd beschouwd als onoverwinnelijk.
Standbeeld op King Sejong, de bedenker van het Koreaanse geschrift, het Hangul.
Koning Sejong is de bedenker van het Koreaanse geschrift, Hangul genaamd. Zijn standbeeld staat centraal op de Sejong daero, in het centrum van Seoul.
Ganghwamun op het einde van Sejong ro.
Gwanghwamun is de grootste en belangrijkste poort tot het Gyeongbokgung paleis op het einde van Sejongro.
Sejong ro. Drukke centrale verkeersas.
Bulgogi Brothers - Korean Restaurant.
Als we een ander land bezoeken, dan trachtten we steeds het lokale eten te gebruiken. Korea heeft een zeer goede naam op gebied van gemarineerde vleesgerechten. Zeer beroemd is de bulgogi. Wij dus op zoek naar een real Korean restaurant. In de SFC Mall (Seoul Financial Centre) was het meteen een schot in de roos.Voor de onwetenden, het vlees wordt aan tafel klaar gemaakt. Als entree, de beroemde kimchi. Met 7 verschillende variëteiten van deze wereldberoemde Koreaanse specialiteit. Sommige zeer spicy, maar typischer kan het niet. Voor 19.500 KRW (= € 15,6), per persoon de schotel en de rijst. Met de drank inbegrepen: 50.100 KRW of € 38 voor 2 personen.

GSM.
In het land van Samsung werken onze beide Samsung mobieltjes niet meer. Ze kunnen geen netwerk vinden! Dit terwijl iedereen hier met minstens 1 en dikwijls met 2 van die spulletjes rondloopt. We zijn dus telefonisch afgesloten van de rest van de wereld. Maar geen nood, er is nog altijd email, Skype en in het allerlaatste geval: Bpost. Later in de week vinden we de oplossing. Korea gebruikt WCDMA (Wideband Code division multiple acccess) als protocol. Onze oude mobile telefoontjes gebruiken slechts de GSM standaard.