Namdaemun

dinsdag 22 september 2015

Dag 5 - Sorak -> Seoul

Weder.
Een constante is het weder. Het blijft te warm voor de tijd van het jaar. Ik heb me laten leiden door wat de meteo voorspelde: 18°. Het is hier nog niet onder de 22° geweest. In Seoul steeds die warmte tot 32°. Het wordt draaglijk gemaakt door de alom aanwezige air-conditioning. Maar niet geklaagd. Windstil, blauwe heldere lucht en een wondermooie omgeving in Sorak.
Schitterend Sorak gebergte, gezien vanuit onze kamer.
Sorak.
Bij het opentrekken van de gordijnen deze ochtend, een ongelooflijk prachtige dag. Blauw, blauw en windstil en een fantastisch mooie omgeving. Sorak is een van de topattracties in Korea. Het is in deze provincie Gangwon dat in 2018 de Olympische winterspelen zullen gehouden worden. In het hotel waren we blijkbaar de enige westerlingen. We hadden gisteren al een american breakfast besteld. Om s' ochtends een Korean breakfast te nemen, daar kan onze maag niet tegen. Kimchi, is wel te eten 's avonds, maar bij het ontbijt zijn we te verwend met simpele boterhammen en confituur. We krijgen wel spek met eieren. Prijs van het ontbijt voor 2 personen: 24.000 KRW = € 18,25.
Hotel Sorak Park waar we verbleven voor deze nacht.
Schitterend weder in een even schitterende omgeving. Hotel Sorak in de achtergrond.
Vandaag keren we terug naar het park. We zijn te moe om een lange grote natuurwandeling te doen. De beste manier om de Sorak mountains te bewonderen is met de Sorak Cable Car. Gisteren was de cable car, buiten dienst wegens onderhoud. De wandeling tot het park is toch nog een goede 1,8 km. We kunnen ook de bus 7 nemen, maar in de ochtend niets aangenamer dan een frisse wandeling.
Ingangspoort tot Sorak Natural Park.
Cable car.
De cable car brengt ons voor 10.000 KRW (€ 8 ) per persoon naar een hoogte tot 660 meter.
Cable car ticketje voor 2 personen : 20.000 KRW of  € 16 voor 2 personen.
Eenmaal boven is er nog een wandeling van 20 minuten voor een uniek uitzicht over het park. De moedigsten kunnen nog tot op de top van de rots klauteren. Van hieruit heeft men een uniek uitzicht op het park.
Met de cable car naar de hoogte tot 650 m. boven het park.
Nog een nijdige klim tot de top van de rots.
Men kan tot aan de zee in Sokcho kijken. We moeten verder terug naar Seoul. Het had beter geweest om een dag extra uit te trekken om in deze prachtige omgeving nog wat te relaxen. Anderzijds zijn we te moe om nog lange wandeling te doen. Hilda heeft een blaar onder de voet wegens het zweten en de steentjes en de vermoeidheid.
Nog een stevige klauterpartij tot de top.
Prachtige omgeving in Sorak National ParK; Hier op een hoogte van 700 m.
Majestueuze omgeving.
Beeld van de zwarte beer aan de ingang van het park.
Sokcho.
De volgende etappe is Sokcho. Met de lijnbus deze keer van het park terug naar het hotel. Het is te warm en we zijn te moe om een kleine 2 km te stappen. Lijnbus nr 7 brengt ons op enkele minuten tot aan het hotel.
Lijnbus nr 7 heeft ons afgezet, en vervolgt verder naar Sokcho.
In het hotel bestellen we een taxi om ons naar de busterminal van Sokcho te voeren voor 13.160 KRW (€ 10) voor een afstand van 11,8 km. Sokcho heeft een mooi zandstrand. het zou wel een idee geweest kunnen zijn om hier een dag te verblijven. Misschien bij een volgende gelegenheid. We hebben een goed uur vooraleer de volgend bus naar Seoul vertrekt. Het strand van Sokcho ligt slechts op 100 meter van de busterminal.
Sokcho, het strand.
Er zijn 2 trajecten voor de bus naar Seoul. Wij nemen de route via Inje door het bergachtige gedeelte. De frequentie van deze route is elk 1,5 uur. Het andere traject doet er 20 minuten langer over maar heeft een frequentie van elke 30 minuten.
Dongbu  Express Bus terminal te Sokcho.
Er zijn 9 bussen per dag die dit traject doen. De bussen van 06:40 en 07:50 uur is wat te vroeg voor ons. We kunnen kiezen tussen de bus van 10:00, 11:50, 13:10, 14:20, 16:20, 17:50 en nog een late om 19:40 uur. De bus van 13:10 wordt de onze.
Duidelijke informatie ivm de bussen naar Seoul op het scherm.
Tickets voor de bus van Sokcho naar Dongseoul: 17.200 KRW
Het voordeel van het door ons gekozen traject is dat we in Seoul slechts 1 metrolijn, nr 2, moeten nemen. Tijdens de busrit neemt de chauffeur een pauze van 15 minuten. Voor 17.200 KRW (€ 13 ) per persoon mogen we 170 km meerijden in de luxe bus. Veel beenruimte en luxezetels.
Met de Express bus naar Seoul.
Parcours Sokcho - Seoul
Fraser Place Namdaemun.
Ander hotel in Seoul. Deze keer logeren we voor 1 nacht in het Fraser Place Hotel op 100 meter van Namdaemun, de grote zuiderpoort. Een van de Belgische touroperators biedt dit hotel in hun brochure aan. We hadden wel eens een idee willen opdoen over dit hotel. Het is een tophotel, 5* staat er buiten op de gevel. 115.500 KRW of € 87 voor een kamer.
Fraser Place Namdaemun Hotel
Korean barbeque.
Onmiddellijk naast het hotel zijn er vele en verschillende restaurantjes. We vragen aan de receptie een adresje, Jang Te noemt het. Korean BBQ is een van de beste maaltijden die we op al onze reizen hebben mogen ondervinden. We bestellen een Grilled premium unfrozen sirloin van 150 gram. Het is wel een enorm spektakel tussen het personeel en ons. Zij kennen nog geen half woord Engels en wij zijn nog stommer. We spreken enkel onze talen, en ook be-talen. Dat zijn er wel enkele maar dat komt hier niet van pas. Maar met veel goede wil, een lach en vriendelijkheid komt dat alles wel in orde.
Jang Te restaurant waar we de Grilled sirloin bestellen.
De bbq wordt op een vuur aan tafel klaar gemaakt. In het midden van de tafel staat er een vuur. De man, of vrouw komt enkele grote lappen vlees versnijden en bakt het vlees aan de tafel. Een 8 tal side-dishes met alle variëteiten kimchi horen er bij. De correcte manier om dit te eten: neem een groot blad salade, doe er een stukje vlees bij, dip dat in zeezout, doe er een stukje look bij, ook nog wat ajuin en natuurlijk een flinke brok kimchi. Plooi dat samen en steek dat geheel in één maal in je mond. Heerlijk!
Het vlees en de andere ingrediënten in een blad salade en dat geheel in je mond stoppen.
Het wordt wel een smoddergedoe, maar fantastisch. Met wat gebaren en tekens van het personeel komt dat prima in orde tot ieders tevredenheid. Centraal in de tafel wordt het vlees gebraden.

1. Dag Jef en Hilda, even terug in de tijd naar 1980, onze mond valt hier open van verbazing van al het moois dat daar te zien is en dan zal er gigantisch veel veranderd zijn sinds jullie er vertrokken zijn.
    Geniet er maar van, groeten van Gina en mezelf.
    PS: De blog is weer vakwerk en we zullen een plaatsje vrijhouden voor de Compostela reis moest je niet op tijd terug zijn.